مشاوره CRM خبره کیست و چه کمکی می کند؟

در این قسمت به یکی از کلیدیترین واژه ها و البته مبهم ترین آنها برای مدیران خواهیم پرداخت. امروزه با توجه به سرعت تغییرات و تخصصی شدن هرکدام از حوزه های علمی و مدیریتی، مدیران و تصمیم گیران سازمانها ناگزیر جهت اخذ تصمیمات و استراتژیهای درست در حوزه ها مختلف کسب و کار به مشاوره افرادی نیاز پیدا می کنند که علاوه بر اینکه می بایست دارای تخصص در دانش مربوطه باشند، تجربیات بسیار و موفقی نیز باید در آن حوزه داشته باشند. انتخاب مشاور متعهد، متخصص و باتجربه می تواند یک سازمان را به موفقیت های بی شماری برساند و جهت دهی صحیح و بینش بالایی در حوزه تخصصی و دانش های روز دنیا به مدیران ارائه دهد که سرعت رشد سازمان را به طور چشمگیری افزایش دهد. به همین میزان انتخاب نادرست مشاوران غیر متعهد و بدون تجربه کافی، می تواند میزان بسیاری در مسیر سازمان نقش منفی مانند، دلسرد شدن مدیران و کارکنان، هدر رفتن منابع ارزشمند سازمان مانند زمان و هزینه و از همه مهمتر تغییر منگرش مدیریت به تغییرات مفید ایجاد نماید. نگرشی که اگر به عملکرد ضعیف مشاوران تغییر کند دیگر نمی توان آن را به سادگی به مسیر درست خود بازگرداند. مشاوره CRM

مشاوره CRM

 

متاسفانه در کشور ما شاید بتوان دانش را در گروه بسیاری از مشاوران یافت ولی نکته ای که اهمیت آن می توان به جرات گفت که در کشور ما از دانش تخصیص بالاتر است، تجربیات اجرایی مشاوران در حوزه های تخصصی آنها می باشد. مشاوره CRM

 

با توجه به اینکه در سالهای اخیر در کشور ما متاسفانه افرادی در حوزه های تخصصی به عنوان مشاور فعالیت کردند که نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند ومدیران سازمانها با شک و تردید با واژه مشاوره روبرو می شوند. البته که می توان به آنها این حق را داد که طبیعتا منابع سازمان را نمی توان به راحتی و با آزمون و خطا جهت استفاده از مشاوران در سازمان از دست داد. در این قسمت به چالشهای انتخاب مشاوران در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری خواهیم پرداخت. یکی از چالشهای مهم در این حوزه معرفی از طریق دوستان و سایر شرکا تجاری می باشد. حقیقت این است که معرفی یک مشاور از افراد مورد اطمینان می تواند ریسک انتخاب مشاوره خبره را کاهش دهد. البته توجه به این نکته ضروری است که دوستان و شرکای تجاری می بایست از دانش کافی برخوردار بوده و اعتماد بین شما به عنوان مدیر سازمان و دوست یا شریک تجاری خود در حد بسیار زیادی وجود داشته باشد. البته با توجه به عدم تخصص کافی بسیاری از مدیران نم یتوان انتظار داشت مشاوری که معرفی میگردد واقعا همان چیزی باشد که سازمان ما به آن نیاز دارد.

یکی دیگر از چالشهای موجود در انتخاب مشاوران دسترسی سخت به آنها و تشخیص قابلیت آنها می باشد. به همین دلیل قصد داریم به شما بگوییم مشاوره خبره کیست و اثبات کنیم که مشاوری که بتواند خودش را متعهد به سازمان شما بداند و به شما حس اعتماد و ایمان به پیشرفت را در سازمان شما و در تک تک افراد ایجاد نماید قدرتمندترین ابزار شما در بازار خواهد بود. مشاوره CRM

  1. تعهد و حس مسئولیت به سازمان

متاسفانه نکته ای که شاید کمتر در بین افراد وجو داشته باشد. نکته ای که مهمترین ویژگی مشاوران می باشد. حس مسئولیت در قبال سازمانی که قرار است بخشی از زندگی مشاوران در آنجا رقم بخورد و تجربه ارزشمندی برای سازمان و مشاوران باشد. مشاوره نباید تنها در حرف خلاصه شود. مشکلی که در بین مشاوران رایج است، مشاور به عنوان فردی شناخته شده است که تنها می تواند حرف خوب بزند و جذابیت سخنش مدیران را می تواند به اشتباه در تصمیمات بکشاند. درصورتی که اگر مشاوران در قراردادهای خود و در رفتار خود بتوانند حس مسئولیت و تعهد به سازمان را به مدیران القا نمایند آن زمان می توان گفت که مشاور تمام انرژی و همت خود را در جهت مشاوره های منطقی و معقول خود به مدیریت سازمان صرف خواهد نمود. مشاوره CRM متعهد می بایست پس از اینکه این حس را در مدیریت سازمان ایجاد نمود و مدیریت نیز به همکاری کامل با مشاور در زمان همکاری تعهد نمود، در تمام طول همکاری در کنار سازمان باشد و استقرار و پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نظارت نموده و از همکاری کارمندان و مدیریت سازمان نیز بهره ببرد تا این حس در کارمندان و تمام اجزای سازمان ایجاد شود که پیشرفت و مسیر تعالی سازمان برای همه می باشد و با کمک همه ایجاد می شود. مشاوره CRM 

  1. تخصص:

دومین مشخصه مشاور خبره جهت استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، تخصص و دانش مربوطه می باشد. تخصیصی که می تواند تحصیلات آکادمیک در رشته های مدیریتی و یا میان رشته ای مانند مهندسی صنایع باشد که البته عامل بعدی که تجربه فرد می باشد می تواند تا حد زیادی این کمبود را جبران نماید. ولی به هرحال حالت ایده آل برای یک مشاوره خبره این است که تحصیلات آکادمیک مرتبط و البته تحقیقات و یا مدارک حرفه ای مرتبط در این حوزه داشته باشد. مشاوره CRM

  1. تجربه:

رزومه کاری و یا در حالت عامیانه تجربه در زمینه مشاوره شاخصه ای بسیار مهم می باشد. با توجه به شرکتهای نرم افزاری متعدد و شرکتهای متقاضی پیاده سازی نرم افزارها و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، بدیهی است که تجربه بالا میتواند شناخت زیادی از فضای بازار در کسب و کارهای مختلف و سازمانهای متنوع، نحوه مقاومت ها و واکنشهای کارمندان در سازمانها در سطوح متفاوت به مشاوران ارائه دهد و در استقرار سیستم بسیار سودمند باشد. تجربه ای که نتیجه سالیان طولانی مشاوره و حضور در شرکتهای مختلف می باشد.

مشاوری که در سازمانهایی با فرآیندهای مختلف و دپارتمانهای متفاوت، تعداد کارمندان و گستردگی مشتریان مختلف، تنوع علمی و مدیریتی متفاوت و بسیاری از ویژگی های سازمانها در کشور آشنا باشد و تجربه مشاوره در چنین سازمانهایی با این تنوع داشته باشد، بدیهی است که بتواند مشاوره بسیار واقعی تر و دقیقتر از کسب و کار و فضای بازار ارائه داده و علاوه برآن بتواند راهکارها و راه حل های بسیار خلاقانه تری را ارائه دهد که این نقطه، نقطه ایده آل و درخشان برای تمام مدیران می باشد. مشاوره CRM

در ادامه به بررسی نجوه استقرار CRM برای آشنایی بیشتر شما با این فرآیند خواهیم پرداخت…