هوش مصنوعی

چگونه هوش مصنوعی می تواند تعداد سرنخ های فروش شما را افزایش دهد؟

« هوش مصنوعی ، دانش ساختن ماشین‌‌ ها یا برنامه‌های هوشمند است» این تعریف به همراه دو تعریف دیگر که در ادامه به آن اشاره می شود، از تعاریف رایج هوش مصنوعی می باشند.


« هوش مصنوعی ، شاخه‌ایست از علم كامپیوتر كه ملزومات محاسباتی اعمالی همچون ادراك  (Perception)،  استدلال(reasoning) و یادگیری (learning) را بررسی كرده و سیستمی جهت انجام چنین اعمالی ارائه می‌دهد» و در نهایت تعریف سوم هوش مصنوعی از قرار زیر است:«هوش مصنوعی، مطالعه روش‌هایی است برای تبدیل كامپیوتر به ماشینی كه بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.»

واژه ای که شاید به گوش ما بسیار آشنا باشد ولی بیش از آنکه تعاریف آن برای ما اهمیت داشته باشد، میزان تاثیرگذاری و کاربردی بودن آن در زندگی و فرآیندهای جاری سازمان ما برای ما اهمیت خواهد داشت. بر اساس پیش بینی بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی و بر اساس شواهد موجود و علاقه بازار فناوری اطلاعات به هوش مصنوعی ، به نظر می رسد که انقلابی بزرگ در بسیاری از صنایع در حال وقوع است. همانند برنامه machine learning  که از هوش مصنوعی در آن استفاده شده است، هوش مصنوعی صرفا به پیش بینی سهام و یا تسهیل چت کردن بین کاربران و افراد خلاصه نمی شود بلکه می تواند سرنخ های بهتری را ایجاد و فروش فوق العاده ای را به ثبت برساند. دامنه هوش مصنوعی تقریبا نامحدود است. شرکتهای مختلف دنیا از هوش مصنوعی در حل مشکل تامیین مواد غذایی تا شکست دادن انسانها در بازی های رایانه و موارد متنوع دیگر استفاده می کنند. نمونه ای از هوش مصنوعی که در منزل شما مورد استفاده قرار می گیرد و به شما نزدیک است، قابلیت Siri در گوشیهای آیفون می باشد. جدا از این موارد در بخشهای مالی از AI نه تنها برای ایجاد سبد سهام (portfolio) مختلف برای سرمایه گذاران استفاده می شود، بلکه جهت بلکه برای انطباق با گرایشات و روند های بازار نیز از آن استفاده می شود. روند بازار و پیش بینی ها در تصمیم گیری ها بازار و سرمایه گذاران اهمیت بسیار بالایی دارد.

تمام سازمانهایی که خدمت و یا محصولی را به مشتریان خود عرضه می کنند، همواره دغدغه افزایش تعداد مشتری را دارند. ممکن است تصمیم بگیرید کارمندان فروش بیشتری را استخدام کنید و یا بخواهید به سادگی سهام بیشتری را خریداری کنید تا سود خود را افزایش دهید. تمام این ها راهکارهایی هست که می توانند موثر باشند ولی مشتریان در حقیقت محصول سرنخ ها و مذاکرات می باشند. در نتیجه تولید بهتر و هدفمندتر سرنخ ها بهترین راه برای افزایش مشتریان می باشد.

هوش مصنوعی

مشخصات و اطلاعات دقیق و به هنگام مشتریان

با توجه به مطالب فوق، هر کسب و کاری به اطلاعات مشتریان خود، مانند اطلاعات مربوط به خریدهای گذشته آنها و یا اطلاعات مهم از نوع کسب و کار، علایق و ساییر ویژگی مخاطبان خود نیاز دارد. اطلاعاتی مهم و در عین حال تاثیرگذار. اطلاعاتی که اهمیت نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را شفاف می نماید.

این اطلاعات در هدف گذاری (TARGETING) مخاطبان برای ایجاد سرنخ ها به مدیران فروش و سازمانها کمک می کند. ولی متاسفانه این گونه پیش بینی ها و با استفاده از داده های گذشته مشتریان تنها برای موفقی کافی نیست و معمولا تغییرات در گرایشات بازار و مشتریان و روندهای جاری آنها را در نظر نمی گیرد. شرکت Harley-Davidson با استفاده از هوش مصنوعی توانست در نمایندگی خود در نیویورک در آخر هفته ۱۵ موتورسیکلت را بفروش برساند. میزانی که دوبرابر بهتر از بهترین فروش آنها تا آن زمان بود.

سیستم قادر بود مشتریان مرتبط و کاملا هدفمند را در بهترین و واقعی ترین زمان ممکن شناسایی و هدف گذاری کند. این هوش مصنوعی بود که توانست پتانسیل فروش این شرکت را آشکار کند و مشتریان بالقوه و کسانی که تمایل بالاتری برای خرید دارند از مشتریانی که تنها درجستجو و پرسش از ویژگیهای محصولات هستند را شناسایی کند.

تولید سرنخ از طریق کمپین ها و شبکه هایی اجتماعی

یکی از بزرگترین مزایا و استفاده ها از هوش مصنوعی بهره گیری از آن در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و اینستاگرام می باشد. شبکه هایی که می توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی آماری را برای تبلیغات ارائه دهند. این اطلاعات مانند گذشته نمی توانند مفید باشند. با استفاده از هوش مصنوعی می توانیم بفهمیم کدام قسمت از تبلیغات ما و نه الزاما تمام تبلیغات و تمام مراحل آن قدرمتند و جذاب از نظر مشتری بوده است. به طور نمونه در مثال فوق، شرکت Harley-Davidson با استفاده از هوش مصنوعی دریافت که کلید موثر در تبلیغات یا همان call to action key، کلمه “call” می باشد و تاثیر و جذابیت آن بسیار بالاتر از کلمه “buy” بوده است. لغتی که در تبلیغات جذابیبت بالایی نداشته و مشتریان بالقوه را مجاب به کلیک های بعدی نمی کند و در نتیجه نمی توانند جذب مشتری و ایجاد سرنخ را منجر شود.

هوش مصنوعی

تسهیل در گزارش گیری از اطلاعات مشتریان

ممکن است شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید و یا وب سایتی برای اهداف اطلاعاتی و جمع آوری اطلاعات در اختیار داشته باشید. هوش مصنوعی می توان گفت به صورت ویژه و بیش از سایر کسب و کارها به شما و کسب و کار شما تعلق دارد. جدا از گرفتن گزارشات یا در اصطلاح (queries) از فیلدهای وب سایت شما، با استفاده از ربات ها و سوالات کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده، می تواند اطلاعاتی را قبل از خرید و یا در حین ورود به سایت و یا تلگرام شما از مخاطبان و مشتریان شما پرسیده و اطلاعات فوق العاده ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. اطلاعاتی که در بخش بندی کردن مشتریان و مخاطبان و جهت دهی به تبلیغات شما می تواند بسیار موثر باشد.

 

در ادامه در مقالات مفید دیگر به بررسی بازاریابی برای کسب و کارهای B2B و تولید سرنخ برای این نوع کسب و کارها خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *